
Pikalt eelmise aastatuhande bayernlaste kuulutustel silma peal hoidnult jäi ühel reedesel õhtul rummikoola kõrvale silma see E32. Sai ühendust võetud ja aru päritud ning olemasolevate piltide ja jutu põhjal lennukisse istutud. Suuremalt jaolt läks kõik õnnelikult, aga oma silm on kuningas ja mõndasid nüansse müügipilt ja -jutt edasi ei anna. Igastahes viietunnine kojusõit sai tehtud ja plaanis on nüüd autot siit-sealt uurida ja oma teadmiste piires korda teha, et limusiin mulle ilusa ilmaga nädalavahetustel mõnusaid kilomeetreid kulgemiseks pakuks.

Miks just selline auto? Olen viimase tosina aasta jooksul sõitnud 8 BMWga, valdavalt M52 mootoriga ja mitte alla 95nda aasta. Puutumata oli seega kõik, mis jäi 90ndatest ette poole. Eks vanust ka kogunenud ja väärtushinnangud muutunud, seega oli viimane aeg leida midagi vanemat. Pühapäevaauto peaks olema suur ja mugav, et saaks vajadusel pere ka sinna sisse pista. Selge, tuleb E32, mõtlesin, ja olgu siis juba võimalikult varajase aastaarvuga. Kindel soov oli reaskuuene M30 mootor ja mitte ainult kolmeliitrine, vaid kindlasti The Big Six. Varustuses ei olnud erisoove. Tagaistmel ise nagunii olla ei plaani, nii et nupud ja kandikud jms seal pole olulised. Nahktuba ka pole oluline, sest nii vanalt on see suuremal jaol müügiautodel mõraline, parkunud, kulunud. Ma muidugi ei välista, et kui peaks ise leidma kunagi mingi imeläbi korraliku toa, siis võiks see leida ka tee minu autosse. Ent siiski on see nimekirjas väga tagumises otsas.
Kaks põhiargumenti olid siiski võimalikult vähe roostet ja väike läbisõit (oma vanust arvestades).
Model 735i
Market Europe
Development Code E32
Chassis Sedan
Steering left
Doors 4
Engine M30
Displacement 3.50 l
Power 155 kW
Drivetrain Rear-Wheel Drive
Transmission automatic
Color Cirrusblau Metallic - 189
Upholstery - 0223
Production Date 1987-01-08
S200A without catalytic converter
S314A Door mirror / driver‘s lock, heated
S401A Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S500A Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S687A Radio preparation
S860A Additional turn indicator lamp
Nagu lisade olematust listist nähagi, siis tegemist on päris esimese otsa masinaga. Jaanuaris saab juba 33 aastaseks. Aga kindlasti teeks mõnele omavanusele silmad ette. Läbisõit on dokumenteeritult kõigest 181 000 km ja lõviosa sellest tehti esimese tosina aasta jooksul. Ju siis keegi otsustas, et enam ei viitsi-raatsi-jaksa-taha nii palju sõita ja hakkas autot kasutama aint suviti ning järgneva 10 aastaga kogunes ainult 10 tuhat juurde.
Norra autode ülevaatusregistri andmebaas käivitus 99ndast aastast ja selle järgi on kasutusajalugu selline:
08.01.2019 - 179 251
08.02.2017 - 179 219
24.11.2014 - 172 150
05.11.2012 - 167 028
11.04.2011 - 155 310
13.01.2009 - 153 557
11.04.2007 - 152 833
28.03.2006 - 151 899
20.11.2002 - 150 290
26.03.2001 - 145 979
12.03.1999 - 142 666

Sellisena ma ta enda kätte sain.
E60 alt pärit 18 tolliste Double Spoke 135 velgede (originaalid kusjuures) ja 245 laiade run-flat rehvidega.


Ei olnud just kõige mugavam roolimine veidi roopasse sõidetud teel, suunda pidi korrigeerima põmst koguaeg. E32 rool on vist muidu ka veits raskem hilisematest (eriti esimeste aastate omad, sest servo pole kiirustundlik)?
Puudust tundsin püsikiirusehoidjast ja esimesest käetoest (palju aastaid pole omanud autot ilma nendeta) - parem käsi lihtsalt väsis ära ja sõidukiirus käis üles-alla, sest vahtisin akendest loodust.

Eelmine omanik hoidis masinat enda käes 8 aastat ja on korraliselt mootoriõli vahetanud õnneks, diffri- ja kastiõli vahetati 4 aastat tagasi. Ühtegi leket pole seni tuvastanud, 4ne kast ja mootor töötavad kui kulda (oma paar sõitu olen alati S-reziimis teinud) ja mitte ühtegi "valet" häält pole seni kuulnud. Näinud veel põhja alla pole. Roostet on näpuotsaga näha tungitõstmiskohtades, seda mulle ka mainiti. Eks üllatuda või mitte saan siis, kui talve jooksul karbikatted maha kisun ja salongi puhastuseks välja tõstan. Pagasnik näeb küll väga kena välja:

Seega loodan väga, et midagi läbivat pole ka põhja all. Keredetailid tunduvad roostest puhtad, v.a paremal tagatiival leiduv alge ca 2x2 cm2 (mida "unustati" mainida muidugi) ja mis tuleks uuel aastal korda teha.
Kuskilt kuuri tagant leidsime üles ka originaalrattad.

Need olid seisnud päris mitu-mitu aastat juba, vihmast ja loodusest roheliseks ja samblaseks muutunud. Üks neist näitena:

15x7 tolli originaalid ja kapslid metallist (mitte plast) ning valmistatud W-Germany's.

Rehvid on ka tõenäoliselt eelmisest kümnendist, seega kui jäävad need rattad alla, peaks rehvid vahetama. Originaalmõõt neil 225/60.
Sai eile paar tundi vee, harja ja pudeliharjaga nühitud ning veljehooldusvahendiga üle loputatud ning tulemus päris kena. Ainult pisemad lakikahjustused siin-seal:

Varuratas (terasvelg) tuli ka kaasa, mis tundub samuti originaal olema, sest on täitsa uus ja tasakaalustus tinal on isegi BMW logo peal. Eelmine omanik eelistas sõita tühja pagasnikuga.
Igastahes kärjed panin alla ja praegu on selline:





Norra seaduste järgi saab sõiduk 30aastaselt veteranistaatuse. See tähendab, et Maanteeameti menetlustoimingud on tasuta (muidu reg tasu uutel autodel 620 eur, 1-10a autodel 320 eur ja 11-30 a autodel 155 eur,) kindlustus rohkem kui poole odavam ning maksma ei pea aastamaksu 300 eurot (mis küll eelmisest aastast kõigil kadus, ent tegelikult kindlustusele juurde kirjutati v.a veteranid).

Sõita on selle laevaga äge - pehme, mugav, vetruv, ent samas nii robustne, jõnksuv ja äkiline (mootor + kast kooslus). Peres on meil nüüd see bensuõgija, mu igapäevane VAG diisel ja naise täiselektriline e-Golf. Igale maitsele midagi, ent samas täiesti erinevad maailmad.
Loodetavasti ei pea kunagi tegelema selle auto müügiga misiganes põhjustel. Soov oleks 15 aasta pärast oma lastele seda proovida anda ja nende muljeid kuulda.
