Lappan oma "Tarka Raamatut" juba mitu tundi aga ei leia plokikaane pingutamise momenti (selle suurust siis).
Tegemist päevi näinud M20B25 (125kW) mootoriga.
Peaks vist kolmes etapis pingutama aga mis on nende etappide momendid? Ise pakuks midagi 3-3,5 kgc.m ja siis edasi 2x90 kraadi. Või on mõni teine valem? Ja palju peaks ootama nende pingutamiste vahel (minutites)?
Pingutamise järjestust tean, selle selgitamisele pole tarvis "auru" kulutada
Kui keegi teab mõõtühikutest, siis palun vastake ka palju see 3 kgc.m (Vene süsteemis) SI süsteemi Nm-s (Njuutonmeetrites) teeb.
torque 30 Nm
torque angle 90 °
torque angle 90 °
No settling time. No warm-running time.
Ehk siis 30nm, 90 kraadi (kõik poldid õiges järjekorras) ja veel 90 kraadi (ilma ootamata ja mootorit soojendamata, järjekorras) peaks olema m20 mootoril. M10 mootoril oli kaanetihendiga kaasas ka pingutusjuhend. Uued poldid tuleks ka panna.
Kas uued poldid on ikka hädavajalikud? Kui vanad terasharjaga korralikult puhastada, kas ei aja asja ära? Vast kindlamad ikka vanad, kui kusagilt (v.a UM-st vms.) ostetud kahtlase väärtusega komplekt?
Googeldasin veidi veel, ning tundub, et m20'l kasutati üldse erinevaid polte. Uuematel on Torx peaga ning vanemad tavalised 6-kandiga. Minu antud pingutus on Torx poltidele. 6-kanti kohta leidsin veel teise protseduuri:
40nm
15 minutit oodata
60nm
mootor töösoojaks
25 kraadi
e21 käsiramat annab veel: 1. 3-3,5 kgc.m, 2. 6-6,5 kgc.m, 3. mootor soojaks ning 25+/-5 kraadi. Selles siis kuuskandiga poldid, sest kuni 1982.a mootoreid käsitleb see raamat.
Mõõtühikutest: 1kg=9,8N (seotud vabalangemiskiirendusega), siis 1kgc.m on ligikaudu 10Nm (õige vist hoopis N/m).
Nüüd vaid küsimus valikus, millist meetodit kasutada. Kõik pakutud on suht sarnased, v.a see 90+90 kraadine.
Ja selle soojalt lõpppingutuse teostamise hiliseimat aega pole määratud kuskil? Ma ju ei tea kas ja millal moto käima saan üldse ...
No raamat soovitab kuuskandiga poldid vahetada torx vastu ja siis seda 90 kraadi pingutust kasutada.
Soojaks pingutuse teed siis, kui mootori käima saad. Ma M10'l tegin seda vist mingi 8 kuud hiljem. Aga soovitaks ikkagi uued poldid hankida ja pingutada uute juhiste järgi.
Kevadel sai just sama töö tehtud ning läksid uued torx poldid ja 30nm + 2 korda 90 kraadi. Vanu polte mina mitte mingil juhul kasutada ei julgeks...isegi mitte "müügiks"
BMW E21 323 2,5 M50 1981
BMW E21 320 2,5 M20 1980
BMW E88 135i 2008
See poltide vahetus on rangelt soovituslik aga tõenäosus, et polt puruks läheb on siiski suht väike. Mina kunagi 15-16a tagasi oma 320-l pead vahetades panin küll vanad poldid tagasi. Aasta jooksul ei juhtunud midagi nendega.
Polte vahetatakse ikka vast sellepärast et vanad poldid venivad. Vana poldiga pingutades on oht et polt läheb augu põhja välja, ning kuna enam kuskile minna ei ole, pingutadki lihtsalt pooleks. Kui üldse vanu polte (kuuskant peaga) kasutada, siis võiks poldi otsast 1-2 keerme jagu ära lõigata. Kindlasti enne komplekteerimist augud puhastada. Selleks sobib näiteks vana polt millele on relakaga 2-3 pikkisoont keermepeale sisse lõigatud.
Aga üldiselt võiks ikka uued poldid panna, vanade kasutamine on nii ja naa teema, seda enam et uued poldid ei maksa eriti hullu varandust ka, neid pakuvad isegi B osade tootjad.
IIRC vahetatakse ikka selleks, et need vanad kuuekandilise peaga poldid kippusid teinekord pea maha viskama - lihtsalt lambist. Nähtud netis neid pilte, kus poldipea on jäänud nukkvõlli alla ja ilusa augu plokikaande teinud.
Torx peaga poldid on vist veidi teistsugusest materjalist kui need vanad
Stretch polte ei kasutata mitte selle pärast üks kord, et nad põhja võiksid ulatuda, mis on muide üsna vähetõenäoline üleüldse.
Vaid hoopiski seetõttu, et kord juba välja veninud poltidele need 90 kraadised pingutused mõjuvad teist moodi, seega kaas ei pruugi üldsegi mitte enam õige tugevusega kinni saada.