10. leht 10-st

Re: BMW E21 315 1984, sillufromIV

Postitatud: 25 Mär 2014 20:30
Postitas sillufromIV
See hooaeg algab suurte muudatustega auto all. Nimelt sai talvel komponeeritud ja auto alla sätitud LSD e21 korpuses, Getrag 260 5 k. kast sobiva kardaani ja käiguhoovastikuga ning elektriline spidomeeter, korralik sidurikomplekt. Lisaks veidi viisakama välimusega tagaiste, käigukangi kott sobivaks tehtud, roolisammast allapoole lastud, mootorijuhtmestikule originaalpistik joodetud ja juhtmed suka sisse sulatatud, esituled ümber tehtud ja tuledeskeemi muudetud.

Selline kondikava siia, et midagi meelest ei läheks. Jooksvalt täiendan üksikasju ja lisan pilte. Üldiselt oli palju mõõtmist, viilimist, puurimist, lihvimist, jootmist, keevitamist, juppide siia-sinna sõidutamist, poltide-mutrite keeramist, valdavalt venekeeles vandumist ja ümbertegemist. Kastivahetusega sain kapotti avamata hakkama. Lootsin pandava survelaagri leida ja kast käis kolm või neli korda maas. Laagri pean ikka uue ostma.

Paar hooaega sõitsin siduriketas valet pidi sees :)
Vedrud olid vastu hooratta polte peaaegu pooleks kulunud ...

Re: BMW E21 315 1984, sillufromIV

Postitatud: 25 Mär 2014 21:02
Postitas sillufromIV
Veel paar klõpsu.

Re: BMW E21 315 1984, sillufromIV

Postitatud: 25 Mär 2014 21:21
Postitas sillufromIV
Jätsin sügisel kuhugi siia oma auto ...

Re: BMW E21 315 1984, sillufromIV

Postitatud: 18 Mai 2014 08:22
Postitas sillufromIV
Paar pildikest veel tegemistest: Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt

Hetkel nina sellises seades:
Pilt

Viimase paari nädala jooksul vahetasin mootoripadjad ca 20mm madalamate vastu, vahetasin esimese stabikavarda õõtsapuksi (saadeti selle pärast korduvale ÜV-le). Tegin ümber mootori ja käigukasti ühenduskohas (karteri tagaosa all) käiva detaili. Seni toetus mootor selle plaadiga sillatalale ja roolilati karbile. Lõikasin ca 50mm tüki vahelt ja lasin kokku keevitada. Parktuled panin suundade korpusesse, sest üksikutel tuledel pole parktulesid.

Ülevaatusel käisin enda jaoks võõras kohas, sest tuttavas kohas oli "haisõbralik" ülevaataja puhkusel. Tsiklitega pole seal probleeme olnud. Haipoisiga aga saadeti korduvale. Nimelt ei sobinud ülevaatajale esimese stabikavarda õõtsapuks, mis olevat liialt kulunud ja tuledega oli väike jama. Vahetasin puksi (originaalosa) õhtul ise ära, tuled sain ka tööle kõik ja järgmisel päeval sain ÜV-lt läbi. Amordiring võrdselt ca 80%, CO 0,7 lubatud 4,5-st, pöördeid tühikäigul 760. Ülevaataja pani veel tähele, et mootor pole see, mis passis märgitud ja summuti pole see, mis peaks aga sellest numbrit ei teinud õnneks.

Rajapäeva eelõhtul otsustasin põhja all kõik mutrid-poldid üle käia võtmega. Tagumiste õõtsade välimiste poltide mutrid olid lahti, esimese stabilisaatorivarda eesmiste pukside poldid samuti. Difripadja poldid vajasid pingutust. Üks tagaratas logises rummu otsas. Pingutasin mutri. Roolilati pean vahetama, kuna paempoolne rooliots (lati küljes) liigub vabalt ülesalla ca 5mm. See vist põhjustski rajapäeval vasakkurvis vibreerivat kolinat. Difri, pooltelgede ja kardaaniga oli korras. Üks esipidur püsis peal. Kiskusin lahti, et kolvid käima aidata. Aga klotsid on nii paksud, et kolvid on niigi täitsa sees. Pean kuskilt kulunumad klotsid leidma prooviks. Peale rajapäeva läks veeremine paremaks aga pole ikka päris vaba.

Rajapäeva pidas tehnika hästi vastu. Vedelikud püsisid sees, kõik detailid jäid omadele kohtadele. Parandasin pisut ka ringiaega, seni kiireim mul 59,91. Olen vist liiga mugav ja laisk, et sõitma õppida. Ikka meenutab mu sõit nõukaajal Lunapargis elektriautodega sõitmist. Pidurit ma peaaegu ei kasuta, ainult gaasi ja rooliga mängin.

Parema tulemuseni oleksin jõudnud veidi kiirema või aeglasema difri, teise kasti või kõrgemate tagarehvidega. Raja kiiremal kahel lõigul jäi teist käiku napilt väheks, käiguvahetusega aga kaotasin rohkem aega. Lasingi teisega piirajas nendel lõikudel. Hakkan otsima 3,25 kanti ülekannet või 195/55 (60) rehve, et sügisesel rajapäeval sellist probleemi ei oleks. Läbisõit garaažist garaaži, tagasisõidul auringiga läbi Kesklinna, 161 km, kütusekulu ca 23 liitrit. Õli-, jahutusdeliku- ja pidurivedeliku tase muutumatu. Endiselt imestan vana tehnika vastupidavust.

4k. kasti ja 3,6 ülekandega difriga sain teisega piirajas 90 km/h kätte, 5k. kastiga 3,45 ülekandega vaid 82. Maanteel 90-ga kulgedes parajad 3000rpm viiese kastiga, varem neljasega 4000+rpm. Ülekandepaar jäi e36 oma, kuna e21 jupid sootuks erinevad. Pean leidma valiku e30/e36 ülekannetest, et optimaalne valida.

Re: BMW E21 315 1984, sillufromIV

Postitatud: 31 Mai 2014 15:22
Postitas sillufromIV
Täna võtsin madaldamise ette. Seni oli 195/50 R15 rehviga esiots maast tiivakaare kõrgeima kohani 637mm, tagaots 580mm. Rehvipinnast tiivakaare kõrgeima kohani ees 86 ja taga ca 20mm.

Tagavedrude asemele läksid e34 FK madaldusvedrud. E21 vedrud olid kõrvutades vabas asendis ca 10mm pikemad ja 1mm peenemad. Välja kukkus negatiivne madaldus ehk siis nüüd on maast tiivakaare kõrgeima kohani 605mm. Rehvipinnast ca 50mm.

Esivedrude vahetuseks olin varunud valiku erinevaid vedrusid. E21 esivedrude suure läbimõõdu tõttu läksid kasutusse R6 (?) vedrud lõigatult. Seni olid all R4 (?) vedrud. Kõrvutades on vedrud ühepikkused ja R4 on mm peenemast materjalist. Lõikasin jämedamatelt vedrudelt 1,5 keerdu maha. Tulemuseks madaldus ca -12mm ehk siis 623mm maast ja 70mm rehvipinnast tiivakaare kõrgeima kohani.

Kogun pealehakkamist ja kordan madaldamise katset. Lõikan esimestelt vedrudelt veel pool ja tagumistelt ühe keeru maha.

Pilt Pilt Pilt

Hankisin ka e36 difri ülekande 2,8. Pealehakkamise laekumisel panen praegu all olevasse difrisse selle, et sobivusest mingeid järeldusi teha.

Re: BMW E21 315 1984, sillufromIV

Postitatud: 31 Mai 2014 22:52
Postitas sillufromIV
Tegin operatsioonid uuesti läbi ja tagaosa kokkuvõttes +5mm ning esiots -27mm. Tagaots peaks kõvasti jäigem olema nüüd.

Pilt

Kui juba käed mustaks said, vahetasin roolilati ka korraliku vastu. Nüüd on küljes amort, mis vist rooli otse hoida püüab/aitab. Ilma selle jubinata oli roolimine kerge. Rooliotsa eemaldamiseks mõeldud tõmmitsa lõhkusin teise auto all ära. Sellepärast vahetasin roolilati rooliotsi puutumata. Roolikardaan, mis auto küljes, ei tahtnud teise latiga sobida. Pikem tundus. Veidi erineva kujuga olid otsad ka võrreldes teise lati küljes olnuga. Lati paika saamiseks pidin sillatala lahti laskma ja ca 5mm allpool läks lati rakis oma kohale. Et jupid pingesse ei jääks, lasin rooli veel ca 10mm allapoole.

Sillastendis peaks ka käima lähiajal. Eks esimene sõit näitab, mis tänased muudatused juhitavusega tegid.

Ega see vedrude lõikamine ja ka ainult madaldusvedrude paigaldamine õige asi ole. Pean ette lühema käiguga amordid otsima ja taha midagi aretada. Kui praegu sillatalast rattad maast lahti tõsta, jäävad vedrud vabalt loksuma. Võivad paigast pöörduda või kuskil künnimaal ristivagu sõites päris põiki kuhugi vahele sattuda. Sellepärast kasutan rattavahetuseks ja suuremaks tööks kahte tungi. Ühega tõstan sillatalast kere veidi kõrgemale ja teisega õõtsast või veovõlli otsast püstikut. Vahel tõstan ka kohe püstikust, kui pisike töö.

Re: BMW E21 315 1984, sillufromIV

Postitatud: 01 Juun 2014 01:25
Postitas -Myyr-
Lase endale teha reguleeritavad püstakud.
Ainult keeramise vaev ;)

Re: BMW E21 315 1984, sillufromIV

Postitatud: 01 Juun 2014 08:08
Postitas sillufromIV
Vaatan viimasel ajal coile ka muidugi. On ühed püstikud üle, millega saaks katsetada. Asja ajaks ära kasutatud madaldussari, millelt väikese läbimõõduga vedrud, vedrutaldrikud ja keermestatud osad saaks. Ette peaksid sobima e30 peenemad amordid, mis on lühema käiguga. Küsisin nende mõõte ka aga keegi foorumites ei vaevu mõõtma ja mulle vastama.

Kas keegi pakub reguleeritavaks ehitamise tarvis detaile?

Re: BMW E21 315 1984, sillufromIV

Postitatud: 01 Juun 2014 21:53
Postitas raunz
Mõned komplektid peaks leiduma, mis on 1:1 E21 jaoks tehtud. Tootjateks GAZ, Lowtec, Ground Control, K-Sport. Võibolla veel mõned. Aftermarket.ee ehk suudab kuskilt miskit leida ja pakkuda.
Tagumiste coiloveritega on tegelikult lihtne...väikese ümberehitusega sobivad E30/E36 coilid, millel vedru on koos amordiga mitte eraldi. Minu ehitusjärgus oleval võistlusautol on taga E36 coilid koos ümber ehitatud ülemiste tugilaagritega. Ette saab ise ehitades originaal püstakule keermeosa keevitada ning siis vastavalt amortide/vedrudega mängida.

Re: BMW E21 315 1984, sillufromIV

Postitatud: 08 Nov 2015 15:49
Postitas sillufromIV
Sel aastal sai sõidetud vaid ligi 30 km. Nimelt töökotta summutajat keevitama ning sillastendi ja sealt kohe ülevaatusele.
Selleks talveks ei võtnud akutki maha, käivitus laadimata poolest pöördest. Summutaja lärises talveunest äratades. Läbi lasi tagasilla kohal ühendus. Nagu oleks keegi meisliga torus seestpoolt prao peksnud flantsi juurde. Peen laast ei roostetanud ka veel. Võõrastel pole ligipääsu garaaži, ise olen ka teadvusel olnud pidevalt. Müstika.

Teeninduses keevitati ilusti üle, sai asi korda jälle. Esirattad olid paar kraadi paigast ära (peale roolilati vahetamist põlve otsas). Silla sai ka paika.

Ülevaatusele sõites tõmbas parempoolse esipiduri päris kinni. Pidin enne sisseõitmist nurgataga paarkümmend minutit jahtuda laskma. Ülevaatusel liigseid küsimusi ei esitatud. Üks tuli näitas liiga alla ja difril oli tilk õli. Tundub sissetuleva võlli simmer vigane olevat jõi vajus auto tagumik kõrgemal seistes simmeri vahelt läbi. Garaažis on lisaks haipoisile ka kerghaagis, mille tiisli kohale masina ajasin, prusside peale.

Leidsin netipoest piduri remondikomplekti koos kolbidega. Hooldasin parempioolse supporti. Lahtivõttes lõhkusin aga mõlemad silindrid. Praod tulid sisse. Ladudes oli aga vajalik jupp kohe võtta ja sain korda. Teisele poolele polnud uusi kolbe saada. Lasin treialil vanad, vigaste äärtega, lühemaks treida ja tolmukummi soone sisse lasta. Sai korda. Klotse ei tohi õhukeseks lasta nüüd, võivad kolb(v)id välja hüpata.

Alumiiniumist õlivanni kork lekib endiselt. Vaatamata remondile. Ostsin M13 komplekti ja lõikasin vigase M12 keerme üle. Kas keerasin liiga nõrgalt kinni või on keerme juures kuskil pragu. Peale remonti valasin uue õli sisse ja vahetasin filtri. Täna oli ca 3/4 normi sees.

Mõni klõps ka.
Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt Pilt
Entusiasm hakkab otsa saama. See on viimane BMW mul ilmselt. Kui keegi tahaks seda endale koos suure hulga kolaga, võiks mulle kirjutada ja diili arutada.

Re: BMW E21 315 1984, sillufromIV

Postitatud: 24 Nov 2015 11:07
Postitas sillufromIV
Haiposs leidis endale uue kodu. Uus peremees teeb ehk teema ka siia või saame modereerijate abiga teema teise kasutaja valdusesse tõsta.