BMW E21 315 1984, sillufromIV

Foorumiliikmete autod.
Suletud
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

BMW E21 315 1984, sillufromIV

Postitus Postitas sillufromIV »

Alustan siis ka teemat peaasjalikult oma ühest haininast.

Sattusin üldse haininade peale suhteliselt juhuslikult. 2010 suvel hakkas aega üle jääma ja tahtsin mingi mehelikuma hobi leida. Vaatasin netis ringi ja ostsin suht muuseas 1982.a 316 (Oceanic blau), foorumi liikmetest vähemalt Raunzi käest läbi käinud. Veidi ringi vaadates ja foorumit lugedes tekkis sügavam huvi haininade vastu.

Soetasin oma beeži metalliku (bronzebeidige metallik, või midagi sarnast) 315-ne 2010 augusti lõpus või septembri alguses Pärnumaalt Koonga vallast ühelt vanemalt mehelt. Kuulutuse leidsin Ostast. Auto oli avariiline - esiotsalaksuga. Kapott, põll, tiivad ja radikas demonteeritud. Hind vastav. Algul oli plaanis see juppideks jätta. Tallinnasse veetud, hakkas aga silma kere korralikkus. Peksin sportlikust huvist esipaneeli ja põlle sirgemaks ning kapotilt ka suurema "puujälje" välja, panin tiivad ja põlle külge. Asi hakkas ilmet võtma. Ostes olid all laiad 13" plekkveljed vist lausa 195mm laiuste kõrgete rehvidega. Panin radika ja aku peale, valasin 3 liitrit värsket bensu paaki. Valasin bensufiltri kütust täis, ühendasin toruga ja panin kohe esimesest korrast käima. See otsustaski auto saatuse - ei hakka jupitama.

http://nagi.ee/photos/sillufromIV1/17770547/ vasakul olev aparaat siis 315, millest pikem jutt.

Samal ajal soetasin veel ühe e21 320 aastast 1980. Õigem oleks seda asja nimetada e "roostekera" 21, sest üllatav oli isegi see, et evakuaator selle Laulasmaa alt ühes tükis Tallinnasse vedas. Selle kere kallal olid kätt proovinud makrofleksi tuuningu sepad ja ilmselt õllejanus oli keegi kõik lihtsalt kätte ulatuvad juhtmed ära lõiganud. Selle võtsin paari päevaga algosadeks. Kere läks metalli, ülejäänu on enamasti alles veel.

Sügisel tekkis mingi mõõn optimismis ja üritasin kogu krempli (2 garaažitäit) maha müüa. Tulutult.
Viimati muutis sillufromIV, 18 Mai 2011 18:48, muudetud 4 korda kokku.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

Autost lähemalt.

Pruun sisu, loomulikult riie ja tavalised istmed, esimesed kaunis räbalad. Armatuuris suur kell tahhoka asemel, ustepolstrites kõlarikatted, kopitanud lõhn reisijateruumis (salongiks on seda palju nimetada).

Mootoriks 1,6 karpaga agregaat. Kusjuures karbuss VAZ-ilt. Vana peremees oli keevitanud ja jännanud vahetükkidega, et "lihane" õhufiltri kopsik peale saaks. Plussiks toore klapp armatuuri all. Bensukulu kohta ei oska midagi kosta, sõitsin sellega ainult garaaži ja jaanuaris käisin ülevaatusel.

Pärnumaa mehed olid autole pookinud ka e30 5-käigulise käimakoti, spido seega ei toiminud.

Kere. Üks karp on veidi mõlkis, aga selle mõlgi peaks saama välja tõmmata (lõikust ei vaja). Paremat tagumist koopaäärt ja tiiba on koduste vahenditega vuntsitud, pahtlikiht on aimatav ja kohati pistab rooste pead välja. Põhjal pindmist roostet, talvistest maateedest ja kuskil vallide kündmisest. Mootori ja supmsi eemaldanult avastasin ka lanseronist suure augu (ca 80x50mm), just seal, kus sumps väga lähedal on lanseronile.

Veermik tundub korras olevat. Kui Tallinnasse vedasime, siis slepis olnud sõbra sõnul liigseid kahinaid ja kriginaid ei esinenud. Auto on sirge, päris kõrge.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

Tänase seisuga on haipoisi esiots päris lagedaks tehtud. Küljes on vaid sillatala, roolilatt ja püstikud koos ratastega. Sättisin esipaneeli ühe poole oma kohale tagasi. Plekk oli ikka lausa rullis kohati. Ülevaatusele sõitmiseks pidin esistange kinnituses ühe augu juurde tegema, et stange rohkem põlle vastu tuleks paremalt poolt. Nüüd jääb veel pleki praod kinni keevitada, lanseroni tükk metalli keevitada, roostetõrje teha, kruntida ja värvida.

Lisaks mootorile on auto vabastatud ka käigukasti, kardaani, sumpside, difri ja pooltelgede ning bensupaakide raskusest.

Viimased paar nädalat on asi seisnud selle taga, et ei teki vaba nädalavahetust, et rendist kõige lahjem keevitus võtta ja proovida, kas garaaži lahja elektrivool üldse võimaldab midagi ise keevitada. Kui ei saa ise keevitada, siis on suur probleem.
Viimati muutis sillufromIV, 27 Veebr 2011 21:33, muudetud 1 kord kokku.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

M10B16 moto sai uue omaniku. Kasutaja Ruut ja tema kamraad viisid selle kuhugi Vääna kanti ja see pidi ajutiselt e12 liigutama hakkama.

Soetasin jõulude ja uue aasta vahel haipoisile suurema mootori. Nimelt tõin Harjumaal Kose lähedalt e34 liigutanud M20B25 mootori koos käigukastiga

http://nagi.ee/photos/sillufromIV1/17770559/
http://nagi.ee/photos/sillufromIV1/17771681/

Ostes sai mootorit proovida, käivitada vähemalt. Käima see läks ja töötas ka. Algul oli teada ühe nookuri pooleksolemisest. Hiljem täpsemalt testides polnud ühes silindris üldse rõhku ja ühes oli liialt madal rõhk. Lihvimise ettevalmistamisel selguski, et 4 väljalaskeklappi olid kõverad

Selle mootori tarbeks olen seni ligi 300 euro eest tihendeid, klappe ja muud staffi ostnud, 100 euro eest klapid ja kaane lihvida lasknud.

http://nagi.ee/photos/sillufromIV1/17770563/
Viimati muutis sillufromIV, 29 Mär 2011 20:11, muudetud 2 korda kokku.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

Enamus terasest juppe olen seni galvaanikast läbi lasknud. Mõni on ära rikutud seal, mõnega olen ise puusse pannud ja see on happes riknenud. Seni olen rahul, kuna galvaanikast tulevad jupid tagasi nagu uued ja nendega on kohe meeldiv edasi tegeleda.

http://nagi.ee/photos/sillufromIV1/17770543/

Soetasin ka neljatulelise esimese optika. Õigemini 4 uut reflektoriga tuleklaasi. Roostes raamid võtsin algosadeks, lasin galvaanikast läbi, puhastasin ja värvisin - näevad välja nagu uued.

Käigukaste ja kardaane võrreldes selgus, et pean kardaani ikka parajaks lõikama ning keevitada ja tasakaalustada laskma. e30 ja M10B18 moto sümbioosi jaoks kohandatud kardaan ei ole sobiva pikkusega. Samuti on e30 kasti monteerimiseks pikendatud käigukangi ja kasti ühendavat hooba ning seda plaati, mille küljes käigukang käib. Mul on küll olemas M20 4-käiguline kast, mis sobiks ilma modemata aga tahaks ikka 5 käiku omada. Kui ei saa, siis panen just neljase alla.

Demonteerimisel keerasin ühe esimese pidurisupporti õhutusnipli pooleks. Puurisin jäänused välja aga keere sai ka viga. 320 alt võetud supportid said happekahjustusi, need vist malmist. Eks kokkuladumisel näeb siis, kas saab oma varudest auto kokku tagasi või peab juppe veel juurde ostma.
Viimati muutis sillufromIV, 03 Aug 2011 20:17, muudetud 3 korda kokku.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

Soetasin ka elektrilise bensupumba (kasutatud) ja uue filtri. Foorumis lugesin, et vana ja uue pritse rõhkude vahe suur ja peab regulaatori (piiraja) vahele panema. Autopoes aga selgitati, et pritse tagasivoolu lõpus ongi regulaator, mis ülejõu käiva rõhu niikuinii tagasivoolu saadab. Samuti otsisin välja oma kolahunnikust tagasivooluga bensupaagisõela.

Plaanin pumba ja filtri paigutada juhipoolsesse paaki. Lõikan paagi pealt lahti, samuti tagumise istme alla luugi, nagu paremalgi pool, et hooldada ja teenindada saaks seadmeid. Pikki otsi sellise hobiautoga niikuinii plaanis pole, seega jääb 20-liitrine paak, millega saab 100 km korraga sõita ja aitabki sellelst.

Samuti sattus pihku M-Technik 1 rool. Päris korralik teine ja normaalse hinnaga. Eks näis, kas sobib ka haipoisi lenksuks, pole seni proovinudki.

Hetkeemotsiooni ajel ostsin paari 18" valuvelgesid 215mm "kitsekeeltega". Praegu need haipoisi all nii atraktiivsed ei tundugi enam. Aga müün neid vaikselt kevadeni ja kui veel alles, sõidan kuskil platsil ribadeks. Olen paar head pakkumist maha mökutanud. Oleksin ammu korralikud ajastukohased veljed saanud aga hakkasin kahtlema ja veel soodsamaid otsima ja nina eest need ära ostetigi. Nii läks paari 15" Alpinate ja nelja 15" BBS-iga ... Esialgu panen siis suvehooajal oma 316 alt peatselt vabanevad 13" Alpinad alla, kui muidugi autoostja neid endale ei taha.

Lammutatud 320-s olid veits vihasemad istmed. Küljetoed on kõrgemad ja peatoed on ka teistsugused (laiemad), kui 315-l ja 316-l. Küll valge riie (nagu kogu sisugi oli), ja kohati kulunud ka aga jäävad esialgu, kuni mingid nahkkattega "taburetid" leian. Või õmblen ise nahast katted peale. Naha juba ostsin, kuna sattus poolmuidu kätte.
Viimati muutis sillufromIV, 18 Mai 2014 11:05, muudetud 3 korda kokku.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
raunz
Klubiliige
Postitusi: 2270
Liitunud: 08 Veebr 2006 16:43
Asukoht: Saku

Postitus Postitas raunz »

Tore et projektist teema ära tegid. Minu endine auto oli Balticblau värvi ikka :wink:
Muidu kardaani lõikama-keevitama ei pea tegelikult, vaja on sul e21 6 silindrilise kardaani, 4 silindrilise oma otseloomulikult ei sobi. Kui e21 kardaani ei leia saab ka e30 kardaaniga hakkama aga keskmise laagri kinnituskoha tuleb uue siis keevitada.
Ma ei saa aru miks sa tahad pumpa paagi sisse ehitada, palju lihtsam on jätta ta paagiväliseks ning samuti ei näe mõtet kütusepaagi ümberehitamisel...kui originaal ei sobi siis oleks mõtekam juba pagasiruumi spetsiaalne paak panna :)

Igatahes edu projektiga, jälgin huviga 8)
BMW E21 323 2,5 M50 1981
BMW E21 320 2,5 M20 1980
BMW E88 135i 2008
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

e21 M20 kardaan on olemas aga see oli 4-käigulise kastiga all ja 5-käigulisega ei sobi. Kõrvutasin erinevaid variante garaazhi põrandal.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
raunz
Klubiliige
Postitusi: 2270
Liitunud: 08 Veebr 2006 16:43
Asukoht: Saku

Postitus Postitas raunz »

sillufromIV kirjutas:e21 M20 kardaan on olemas aga see oli 4-käigulise kastiga all ja 5-käigulisega ei sobi. Kõrvutasin erinevaid variante garaazhi põrandal.
Mõtlesingi, et 5 käigulise kasti allapanekuks vaja sul E21 M20 5 käigulise kardaani ning läheb üks ühele...sellist leida on muidugi kole keeruline, nagu ka 5k kasti ennast E21 alt.
BMW E21 323 2,5 M50 1981
BMW E21 320 2,5 M20 1980
BMW E88 135i 2008
Valdek
Klubiliige
Postitusi: 48
Liitunud: 24 Juun 2007 20:56
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Valdek »

raunz kirjutas: Mõtlesingi, et 5 käigulise kasti allapanekuks vaja sul E21 M20 5 käigulise kardaani ning läheb üks ühele...sellist leida on muidugi kole keeruline, nagu ka 5k kasti ennast E21 alt.
mul mõlemad asjad ülearusel kujul olemas. Tasuta ja vanaraua hinnaga ära kinkimise võimalus puudub.
BMW remont ja hooldus • Varuosade müük • Castrol õlide müük • Rehvitööd •
Tel: 51 9000 31 • www.carmasters.ee
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

Nüüdseks olen garaazhid kolinud. Nimelt rentisin uue ruumi oma hobiautode tarvis. Ruumis veel elektrit pole aga kaablit hoovipeal juba veetakse. Mõõtmed ca 7x9 meetrit, valvega territooriumil.

Vedasin kokku 4 haagisetäit kraami ja 315-e. Praegu on kõik veel hunnikutena maas aga ruumi tekib järjest juurde, sest riputan asju seintele ja laon korrapäraselt riitadesse. Praegu 316 ei mahukski sisse.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

Täna võtsin lõpuks esipõlle ette. 315-e "lihane" põll oli puud emmates päris lömmis. Peale minu haamritööd sai aru, et tegemist on e21 esipõllega ja sobis isegi autole ette. Aga tehasekante oli sellel minimaalselt juba ja nägi päris ümmirgune välja. Metall on veninud ja ühes kohas paika lüües punnitab teises kohe üles.

Võtsin lammutatud 320 põlle, millel paar auku sisseussitanud. Puhastasin ja lõikasin augud välja. Kruntisin. Nüüd tuleb keevitus sebida ja tükid vahele keevitada.

Mõned pildid läbitud etappidest:
http://nagi.ee/photos/sillufromIV1/17926727/
http://nagi.ee/photos/sillufromIV1/17926729/
http://nagi.ee/photos/sillufromIV1/17926731/
Viimati muutis sillufromIV, 29 Mär 2011 20:18, muudetud 1 kord kokku.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

Vahepeal sain soodsa juhuse läbi uue mootoririhma, koos uue rullikuga, õlifiltri ja karterikaanetihendi kokku 15 euro eest.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

Tänase seisuga on reisijateruum tühjaks visatud, masin ca 40-kraadise nurga all maa suhtes, lanseronist tükid välja lõigatud. Põhjamattide eemaldamisel ilmnes veel vähemalt 2 suuremat ja üks pisike "üllatus". Nimelt on ees põranda nurkades mõlemad ruudukujulised detailid väga hapralt kinni. Kundepoolset koputasin ja see kukkus auto alla maha. Lõikasin selle ümbert kogu mäda maha. Juhipool on selle kandilise detaili ühes ääres valgust läbi põhja näha. Loodan, et seal ei pea seda juppi päris välja lõikama, et piisab lappimisest. Nipet-näpet pisikesed augukesed tulid veel terasharjaga puhastamisel välja.

Homme kutsun ühe autoteeninduse tegelase keevitustöödele hinnapakkumist tegema. Siis jääb paar varianti veel (madalama kvalifikatsiooniga vennad aga see-eest samal territooriumil).

Vahepeal ostsin 4 pidurivoolikut, tagumiste pidurite silindrid ja tagumiste õõtsade puksid. Plaanis on keretöödega samal ajal üks korralik tagasild kokku panna - uute laagrite ja muuga. Sillatala on galvaanikas. Laagrid plaanin ka teeninduses korralikult pressiga paigaldada lasta. Ühel e21-l vahetasin ise garaažis aga see polnud vist kõige tervislikum laagritele ja puutepindadele.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

Leidsin täna hommikul netist kuulutuse ja helistasin müüjale vaatamata varajasele kellaajale. Ostsin siis kauaotsitud istmed ära. Recarod e30-st, värskelt üle tõmmatud, küll mitte nahaga. Esmapilgul tundus nende istmete e21-te paigaldamine päris lihtne. Tuleb vaid välimiste istmepukkide küljes keermega klambreid sissepoole nihutada (orig. istmetel on kelgu kinnituse laius midagi 435 mm kanti ja e30 omadel 420mm kanti).

http://album.ee/node/24838721/50271611

Sain ka tagumise sillatala galvaanikast kätte. Jälle üks rõõmus hetk ka autoga tegutsemisel :)

http://album.ee/node/24838719/50271611

Auto ise näeb praegu selline välja:

http://album.ee/node/24838605/50271611

Auk lanseronis aga selline:

http://album.ee/node/24838717/50271611
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
Kasutaja avatar
meelis k
Postitusi: 1062
Liitunud: 15 Jaan 2007 11:59
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas meelis k »

Kas istmetel on Recaro kirjad ka kuskil?
Nad vist nii ümber töödeldud, et ma pildi järgi ei peakski neid Recaroks.
e28 528iA '84
V2ike_Suur
Postitusi: 48
Liitunud: 13 Jaan 2010 12:34

Postitus Postitas V2ike_Suur »

Need ei olegi Recarod, ikka tavalised BMW sportistmed. E30-le pakuti Recaroid ka, need olid veel korvimad. Tänapäeval paras haruldus.
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

Eks asjatundjatel ole kindlasti õigus. Ma olen Recaro istmeid näinud ja need tundusid väga sarnased. Järelikult on siis tavalised BMW sportistmed. 35 euro eest on see minu jaoks ikka superdiil. Siin pakuti parandamist ja ümbertegemist vajavaid vanu istmeid 100-ga. Neil on see põlveõndla alune padjake ja nii seljatugi kui ka istmikualune reguleeritavad. Kattematerjal on kulumata, peaks esialgu asja ära ajama. Ehk hiljem leiab midagi erutavamat või laseb need nahaga üle tõmmata ...
Viimati muutis sillufromIV, 13 Sept 2014 18:37, muudetud 2 korda kokku.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
sillufromIV
Postitusi: 824
Liitunud: 02 Aug 2010 21:24
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas sillufromIV »

Täna sai veel nodi soetatud. Nimelt avastasin hommikul lakoonilise kuulutuse meie oma foorumis. Pidi olema siis e21 juppe pakkuda. Panin numbri kirja ja lõunapaiku helistasin ning leppisime aja kokku.

Kohapeal sain aru, et asi oli helistamise ja kohalesõitmise vaeva väärt :)

Soetasin siis kohe esimese hooga vanamalli esipõlle, koos esispoleri ja esistangega, küljelaiendid, logarid, tuttuue esimese pidurimängu (supportid, kettad, klotsid) ja kauaotsitud parempoolse esitiiva. Homme lähen veel tagasillale järele.

http://album.ee/node/24847785/50271611

Nüüd jääb olemasolevate esitiibade lappimine ja sirgekspeksmine ära. Sama lugu esipõlledega.
Berlingo 1,4i; Suzuki gsx 750 RW '94; Skoda Rapid Scout TSI; Suzukid Samurai 1,9d '02 ja Jimny '99, Hyundai H1 '06
Ruut
Klubiliige
Postitusi: 2634
Liitunud: 15 Okt 2004 09:54
Asukoht: Harju

Postitus Postitas Ruut »

Pildilt paistavad ilma jahutuseta kettad. Kui sa sinna m20b25 istutad, siis need pidurid on aladimensioneeritud ja võiksid otsida omale vähemalt 323i kettad/supportid.
CSi, ti, i, RT, TC1, D
Suletud