3. leht 3-st

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 23 Nov 2021 11:31
Postitas pprz
Ühte ja sama autot saab ülevärvida mitmel erineval viisil ja tõepoolest, hinnad võivad kõikuda 2-30k vahel. Erinevus on materjalides, tööde mahus (eelkõige ettevalmistuse tunnid).

Mina soovitaks Raxmotors OÜ. Oma ala fännid ja annavad pädevat nõu, kahe E24-ga nüüd kogemus olemas.

E24 on värvimise poolest suhteliselt lihtne auto, küll aga üldehituslikult keskmisest keerulisem, tänu iluvidinate rohkusele ja nende ülesehitusele.
Selline keskmine tundide hulk, mis kulub E24 taastamisele on 170-200h, eeldusel, et keevitustöid pole vaja teha ja värvime vaid väljast. Lahtivõtmine ja komplekteerimine on sellest ca 80h. Korrutame nüüd allesjäänud tunnid töökoja tunnihinnaga ja saame umbkaudse kalkulatsiooni.
Kvaliteetsete materjalide hind selle kere peale ~1500 koos km.

Mina mõtleks niipidi. M6 turuhind on hetkel enam-vähem sinna 30+ kanti. Korralike keretööde peale veidi kulutada on auto säilitamise seisukohalt pigem investeering. Oskamatu tööga on lihtne algselt rahuldavas seisus auto ära rikkuda. Ja neid vigu parandada on mõne aasta pärast veelgi keerukam ja kulukam. Iga autoomaniku teadlikkus, standardid ja valulävi, ja muidugi auto kasutamise eesmärgid on muidugi erinevad.
Keretööd on selline tobe ala, kus on väga lihtne petta saada, eriti, kui ise pädev pole. Tegelikkuses on seal mitu nüanssi ja mida rohkem süvened, seda rohkem hakkab pea ringi käima info hulgast.
Mina valiks tegijat tehtud tööde järgi. Soovitavalt vaataks neid autosid, mis on vähemalt 2-3 aastat valmis kujul ringi sõitnud. Kuidas on neil värv püsinud, mis vead on välja tulnud jne.

Arvestada võib ka sellega, et USAst päris auto, mis tõenäoliselt lisaks loomulikule vananemisele saanud omajagu kuumust ja päikest, mistõttu paljud detailid on väga haprad ja lahtivõtmisel või tagasipanekul paratamatult lagunevad käes.

Kindluspartnerist töökoda ei viitsi enamasti projektidega tegeleda, sest nendega kipub koguaeg venima: küll midagi laguneb kätte tööde käigus, küll tuleb vale jupp või midagi on puudu. Küll tuleb uut varuosa ringi tegema hakata, et see külge istuks :) Ja kuna nende autode osad pole letikaup, siis aeg venibki ja töökoda on poolikuid projekte täis.

Hea eeltöö planeerimisel ja vajalike varuosade hankimine eelnevalt oluliselt lihtsustab teekonda. Tööde käigus tuleb nagunii veel hulk asju, millega tuleb jooksvalt tegeleda.

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 23 Nov 2021 14:26
Postitas Arvo
Kõik jutt mis kirjutasid üldiselt õige. Kui sul juba 2 E24 värvimise kogemus antud töökojas juba olemas, palun kirjuta siia ka, mis see hind umbkaudu oli ja mis töid lisaks värvimisele veel täpsemalt tehti? (Mul oma E24 vajab ka mingi hetk uut värvkatet ja ise seda kindlasti värvima ei hakka).
pprz kirjutas: 23 Nov 2021 11:31 Kvaliteetsete materjalide hind selle kere peale ~1500 koos km.
See hind tundub kuidagi krõbe. Aga võibolla ongi hinnad selles valdkonnas viimase aastaga suure hüppe teinud. :roll:
Aga ilma igasuguse nalja ja irooniata uuriks, mis tootja materjale profid eelistavad ja mis selle hinna sees täpsemalt arvestatud on?

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 25 Nov 2021 21:45
Postitas rooban
Tohoh, nädal puhkusel ja päris korralikult infot juurde tekkis :)

Kõigile tänud jagatud info eest. Mu esialgne plaan oli teha korda kõik pisiasjad, talve ajal seda üle värvida ning suveks saada juba korras auto. See on vist veel võimalik aga vajaks PÄRIS korralikult pappi :)

Mitte et ma ei teadnud seda, aga kuna see on mu esimene projekt ning endal remondikoda pole (ehk kõik tööd pean outsource-ima ning sellest tulenevad ka kulud), siis tuleb natuke mõelda kas ja kuidas ma tahan jätkata. Esialgne plaan oli taastata auto tasemeni et saaks rahulikult sõita ning et ta oleks korras, ilma roosteta jne.

Nüüd aga tundub et kui ma tahan et 2-3 aasta pärast auto oleks veel elus, peaks vist põhjalikumalt läheneda. Nagu ka mainiti, autot võib vaadelda osaliselt investeeringuna (ma küll hakkan selles hiljuti kahtlema tööhindu vaadates :D ). Küll aga mul pole kohe €10-15K ära anda a la "tehke mulle kõik korda". Ehk tuleb kompromisse otsida.

Sain täna auto kätte ning viimased tööd mis said tehtud:
- Uus kütusepaak
- Uus jahutusvedeliku pump
- Uus roolivõimendi pump
- Generaatori remont
- Mootoriõli lekete parandamine (uued tihendid)
- erinevad pisiasjad (rihmad, tihendid, torud, elektrikaabelduse korrastamine).


Peale värvimisega seotud küsimusi on ka päevakorras järgmised punktid:
- Salongi soojendusmootori ventilaatori resistor (64111381784). Tundub et omadega läbi. Hetkel ventilaatoril on on või off, vahepealset võimsust ei saa reguleerida
- Kütusekulu üle mõistuse. Tundub et oleks vaja õhusisselase ning pihustid üle vaadata, stendil vms
- Tagaamortide õlivedrustuse pump, täpsemalt, selle ventiil (61311364096) lekib.
- Tagaklaasi- ning peeglite soojendus ei toimi
- Püsikiiruse hoidja ei toimi
- Kliima on tühi. Tuleb otsida vana R-12 tüüpi freooni).

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 26 Nov 2021 01:59
Postitas Cardo
R12 -l on asendus gaas ehk külmaaine R409A.

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 26 Nov 2021 07:31
Postitas Ruut
rooban kirjutas: 25 Nov 2021 21:45 Peale värvimisega seotud küsimusi on ka päevakorras järgmised punktid:
- Salongi soojendusmootori ventilaatori resistor (64111381784). Tundub et omadega läbi. Hetkel ventilaatoril on on või off, vahepealset võimsust ei saa reguleerida
Siin on variant osta Oomipoest õige türistor (või mis iganes pooljuht klots see oli) ja veidi jootetööd. Mul pool teed käidud, ehk türistor ootab kindalaekas :) Aga viga vüib olla ka ventika lülitis/regulaatoris endas. Omad kogemused.

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 26 Nov 2021 09:57
Postitas Arvo
rooban kirjutas: 25 Nov 2021 21:45 - Kütusekulu üle mõistuse. Tundub et oleks vaja õhusisselase ning pihustid üle vaadata, stendil vms
Oled mõõtnud reaalse keskmise numbri ka, kui suur see üle mõistuse kulu on? Tänapäevaste sõidukite keskmisega võrreldes ongi see kütusekulu linnas 2x suurem.
Muidu AFM (ehk õhukulumõõtja) on neil vanaksestel enamasti kulunud (ja sageli paigast ära näpitud) ja selle taha jäävad reeglina päris mitmed hobujõud kinni (kaudselt ka suure kütusekulu põhjustaja). Pihusteid tasub ka alati stendis kontrollida ja puhastada, suurt kütusekulu need minuarust enamasti ei põhjusta (kui just mõni lahtisesse asendisse pole jäänud) aga jällegi, jõud jääb sinna taha küll kinni.

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 26 Nov 2021 13:21
Postitas rooban
Cardo kirjutas: R12 -l on asendus gaas ehk külmaaine R409A.
Kas seda saab niisama lihtsalt täita R-12 asemel, mingit modifitseerimist süsteemile pole vaja teha? Olen lugenud et paljud ehitavad kliima ringi R-12st R134a peale, milleks nad siis seda teevad kui saab lihtsalt R409A tankida ja sõita rahulikult?
Arvo kirjutas: kui suur see üle mõistuse kulu on?
Suvel oli kõvasti üle 30. Peale viimaseid töid (uus paak jne) pole küll sõitnud, seega vaatab edasi kevadel. AFM on jah üks potentsiaalne probleemikoht, kord seina juures seistes vajutasin gaasi põhja korraks ning sein läks kohe mustaks )
Ruut kirjutas: Omad kogemused.
Üritan meeles pidada kui sinnamaani jõuan, võtan ühendust :) Kui sul lisaks kogemusele on veel mõningad pildid, oleksin ülitänulik.

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 26 Nov 2021 13:41
Postitas tiit
Minu igapäeva liikur e28 535i võtab 17l/100. Tanklas on vaja tihti käija.

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 26 Nov 2021 15:35
Postitas Ruut
tiit kirjutas: 26 Nov 2021 13:41 Minu igapäeva liikur e28 535i võtab 17l/100. Tanklas on vaja tihti käija.
rooban kirjutas: 26 Nov 2021 13:21 Suvel oli kõvasti üle 30. Peale viimaseid töid (uus paak jne) pole küll sõitnud, seega vaatab edasi kevadel. AFM on jah üks potentsiaalne probleemikoht, kord seina juures seistes vajutasin gaasi põhja korraks ning sein läks kohe mustaks )
Kas te sõidate gaasipedaaliga on/off reziimis ja vahetate kaks korda hooajal tagarehve? :)
Noh M6 võiks veidi rohkem võtta aga ma saan oma kuuesega keskmiselt kusagil 11-12 hakkama. Maanteel 8 kanti.

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 26 Nov 2021 16:04
Postitas Arvo
Ruut kirjutas: 26 Nov 2021 15:35 Noh M6 võiks veidi rohkem võtta aga ma saan oma kuuesega keskmiselt kusagil 11-12 hakkama. Maanteel 8 kanti.
Pakuks, et see Tiidu 17 on ilmselt linnakulu, see on 3,5 mootori kohta täitsa normi piires tulemus.

Mul vanem l-Jetronic pritse ja sportkastiga on need numbrid veidi suuremad - maantee 9, linn 17-19 :D

Võin küll eksida, aga minuarust oli M635 tehase poolt pakutud kütusekulu isegi veidike väiksem kui tavalise 8-klapilise mootoriga 3,5 oma (mootori efektiivsus on suurem). Ehk siis Roobani auto kulu on ikka way üle normi :)

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 26 Nov 2021 20:31
Postitas taunod
pprz kirjutas: 23 Nov 2021 11:31 ...Selline keskmine tundide hulk, mis kulub E24 taastamisele on 170-200h, eeldusel, et keevitustöid pole vaja teha ja värvime vaid väljast.
... M6 turuhind on hetkel enam-vähem sinna 30+ kanti.

Arvestades hinda ja seda, et keevitada poleks vaja, siis ise ei hakkaks kere üldse näppima. Pidid need tegemata autod tehase värviga tunduvalt rohkem maksma. Isegi selle mõne rooste täpiga.

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 26 Nov 2021 22:02
Postitas Jaks
Värvimiseks lahti arutamisel on mõned keerulised kohad e24 kerel. Kaldun arvama, et tehas näeb ette katuse serva uued liistud. Kindlasti on kohti kus tehakse kere ja värv mõistliku hinnaga, aga eks neid kohti palju pole ka. Enamus kohad ei viitsi selliseid vanu autos teha, sest uusi tetaile pole asenduseks saada.
Salongi vetika probleem on tavaliselt e24 autol lülitid. Seega otsi toimiv reostaat lüliti.
Küttuse kulu on nendel M mootoritel ka veidi teine kui tava mootoritel. Endal 635 automaat kastiga sõitis ca 12l keskmist. Samas e34 M5 3,8 manuaal rahulikul sõidul juba rohkem.
Aga jõudu autoga.

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 27 Nov 2021 13:38
Postitas rooban
Jaks kirjutas: 26 Nov 2021 22:02 Salongi vetika probleem on tavaliselt e24 autol lülitid. Seega otsi toimiv reostaat lüliti.
Kas oskad äkki osanumbri öelda, mida otsida? Tänud

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 27 Nov 2021 16:39
Postitas Jaks
Peast nii ei tea.
Seda peab varuosa kataloogist vaatama.
Netis kataloog olemas.
http://bmwfans.info/parts-catalog/
Üks vana ja teine uus kood.
64 11 1 373 214
64 11 1 373 189

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 29 Nov 2021 12:12
Postitas Marko s
64 11 1 373 214 - mul täitsa näitab saadavust hetkel. OE osa ca 140.- euri. Aga seda enne ei te, kui tellimus läbi vajutatud.
Teist tootenumbrit ei tunne.

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 29 Nov 2021 13:59
Postitas Ruut
Jaks kirjutas: 27 Nov 2021 16:39 Peast nii ei tea.
Seda peab varuosa kataloogist vaatama.
Netis kataloog olemas.
http://bmwfans.info/parts-catalog/
Üks vana ja teine uus kood.
64 11 1 373 214
64 11 1 373 189
Ma näen küll teisi koode:
61311381317 kondiga masinale
61311381318 kondita masinale.

Huvitav on see, et AC-ga lülitit/regulaatorit on paigaldatud ka e28 aga ilma vaid e24. Kas konditsioneeriga masinal on ventilaatori reguleerimine astmetega või sujuv? Ilma kondita on sujuva reguleerimisega.

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 29 Nov 2021 14:40
Postitas rooban
Mina pole küll mingeid astmeid märkanud. On tavaline sissepuhe ning eraldi kliima on/off nupp

Re: 1986 E24 M6

Postitatud: 29 Nov 2021 18:31
Postitas Jaks
Ac varjandil on sujuva reguleerimisega.
Ma päris aaststa järgi ei vaadanud koodi. Miskipärast arvan, et EU ja USA varjant pole ka erinevad.