BMW ALPINA B10 BiTurbo #049, E34, 1990, xjan

Foorumiliikmete autod.
Kasutaja avatar
xjan
Postitusi: 128
Liitunud: 20 Nov 2016 11:02
Asukoht: Tallinn, Pärnu, Tartu

BMW ALPINA B10 BiTurbo #049, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas xjan »

Polegi ammu midagi uut siia üles riputanud, aga nüüd saab siis see viga väiksema kärtsu ja mürtsuga parandatud. Mõni peab veel tagasihoidlikult ka ootama veel, et klassikuks kvalifitseeruda, kogub aastaid.

Igatahes, lubage esitleda - ALPINA B10 BiTurbo, seerianumbriga #049. Ehk siis BMW E34 535 baasil, kuid ALPINA poolt M30 bi-turbo mootor, suured pidurid, manuaalkast, tagadiffril (LSD muidugi) jahutus, 110L bensiinipaak, 265kw ja 520nm, ametlike andmete põhjal 5,6 sek 0-100km/h ja tippkiirus piiratud 290km/h peale... https://www.alpina-archive.com/?page_id ... 10-BiTurbo

Kokku, olenemata asjaolust, et maksid nad toona pea 2x sama palju kui tavalised E34 M5-d, müüs Alpina neid oma senise tootmisajaloo rekordkoguse - 507 tk. Vähemalt 1 selline peaks Eestis veel ka olema, või olnud olema vähemalt alpina-archive järgi, Ei saa märkimata jätta siin jutu alguses ka, et tegemist on omal ajal kiireima sedaankerega auto tiitli kandjaga, mis astus julgelt võrdlustulle ka Ferrari Testarossa ja Porsche 911 Turboga jne. https://www.alpina-archive.com/?press=sport-auto-11990. Asjakohasemad võrdlused on Lotus Omega, MB E500, BMW M5 jne mudelitega siiski - siin nt. üks värskem artikkel tagasivaatena: https://www.classiccarsforsale.co.uk/bl ... oons-1990s

Minu üks bucketlist autodest on nüüd Eesti poole igatahes peatselt teel. Olen mõnda sellist varem ka oksjonitel kiiganud, aga pole võidupakkumist teinud. Sellel autol läbisõiduks 168 tuhat km ja uuena müüdud ta Rootsis, kus ka tegelikult kogu oma elu siis veetis. 2015 a kuni tänaseni on sõitnud ~5000km e. peamiselt peetud teda garaazhis ja niisama imetletud ja lakutud, viimased paar aastat seisis Taanis. Ma kavatsen seda stiili jätkata, saab seista rohkem kui sõita :).

Auto põhjalik ajalugu, punane värv ja must nahksisu (nagu originaalis Alpina reklaamplakateil Concorde lennukiga kõrvuti ja Ferrariga võrdluses jne oli) ja mõistlik hind (subjektiivne) said saatuslikuks - seda oli väga vaja :). Juurde neid ei teki ja viimase 5 aastaga on hinnad tõusnud juba ~2x. Igaks juhuks ei saa ka kauem oodata ning korraliku ajalooga isendeid on seda raskem leida.

Selle auto saamisloo fun fact on, et müüja oli oluliselt passiivsem kui ostja - kuigi saatsin mitmeid ekirju päringuga ajaloo, lisapiltide jne kohta, siis kiirem ja lihtsam oli leida Rootsi Alpina klubi ja Google abil üles endised omanikud ja neile kiire email/sõnum/telefonivestlus teha. Selleks hetkeks kui müüja toru võttis oli otsus juba tehtud ja oli vaid vaja kinnitus saada, et auto veel müümata ja saab raha üle kandma asuda.

Alpina_Concorde_.jpg
Alpina_Concorde_.jpg (502.15 KiB) Vaadatud 6064 korda

[*] Muideks, ma mäletan nii ca. 2001-2002 aastast umbes, et nägin toona ka Eestis lähemalt E34 kerel Alpinat, kahtlustan et B10-t ja vist oli biturbo, äkki isegi punane... kuid kindlaks eritunnuseks mäletan Saksas paigaldatud polditavat turvapuuri. Keegi sellist autot on ehk kohanud ja teab siinsetest entusiastidest?
Viimati muutis xjan, 23 Okt 2021 14:34, muudetud 3 korda kokku.
E9 3.5 Inka, E30 M3 Dinan turbo, E30 M3 Cabrio, E34 ALPINA B10 BiTurbo, E38 ALPINA B12 5.7L, E46 M3, E60 M5 (6-spd), 1M Coupe, Alpina B5 Bi-Turbo...
Arvo
Postitusi: 1345
Liitunud: 09 Sept 2004 08:41
Asukoht: Tartu

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas Arvo »

Õnnitlused! Omas ajas kahtlemata märgilise tähendusega auto.
Üks link ka kus natuke tehnilemat juttu https://www.alpina-archive.com/Original/e34.html

Veider on neid kiirenduse numbreid tänases kontekstis muidugi vaadata kus näiteks mõni suhteliselt levinud ja üldse mitte kallis diiseltouring on kiirem kui omaaegne maailma kiireim sedaan :)
E24 635CSi | E10 2002
Kasutaja avatar
xjan
Postitusi: 128
Liitunud: 20 Nov 2016 11:02
Asukoht: Tallinn, Pärnu, Tartu

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas xjan »

Jaa, 5 koma midagi sekundit ei ole kindlasti kaelamurdev kiirendus. Teisel pool suurt lahte antakse numbriteks 0-60, 5,1 sek. Ikooniline auto lihtsalt, sama ajastu M5 ju ka mingi püss just pole. Aga rohkem kui kiirendus loeb selle auto puhul kogu üldine dünaamika... turbod tulevad taha ca. 2500 pöördelt ja tõmmet jagub iga käiguga. Kurvides saab ka hakkama ja ma kahtlustan, et "kiireim" on pigem isegi rohkem viide tippkiirusele. Alpina B7 turbo oli vist samuti toona kiireim sedaan. Tellisin just portsu vanu ajakirju ebay-st kus erinevaid teste ja võrdluseid toonaste alternatiividega. https://issuu.com/howardwalker/docs/bmw ... 2020_lr/34
Viimati muutis xjan, 20 Apr 2021 10:18, muudetud 1 kord kokku.
E9 3.5 Inka, E30 M3 Dinan turbo, E30 M3 Cabrio, E34 ALPINA B10 BiTurbo, E38 ALPINA B12 5.7L, E46 M3, E60 M5 (6-spd), 1M Coupe, Alpina B5 Bi-Turbo...
Ruut
Klubiliige
Postitusi: 2591
Liitunud: 15 Okt 2004 09:54
Asukoht: Harju

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas Ruut »

xjan kirjutas: 20 Apr 2021 08:43 [*] Muideks, ma mäletan nii ca. 2001-2002 aastast umbes, et nägin toona ka Eestis lähemalt E34 kerel Alpinat, kahtlustan et B10-t ja vist oli biturbo, äkki isegi punane... kuid kindlaks eritunnuseks mäletan Saksas paigaldatud polditavat turvapuuri. Keegi sellist autot on ehk kohanud ja teab siinsetest entusiastidest?
Mäletan seda autot. Müüdi Paldiski mnt automüügiplatsil, seal kus nüüd uus G4S maja asub. Millalgi oli see masin ka Carmastersis ja mootor laiali võetud. Seega Valdek oskab ehk masinast midagi täpsemalt rääkida.
CSi, ti, i, RT, TC1, D
Kasutaja avatar
xjan
Postitusi: 128
Liitunud: 20 Nov 2016 11:02
Asukoht: Tallinn, Pärnu, Tartu

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas xjan »

Ruut kirjutas: 20 Apr 2021 10:02
xjan kirjutas: 20 Apr 2021 08:43 [*] Muideks, ma mäletan nii ca. 2001-2002 aastast umbes, et nägin toona ka Eestis lähemalt E34 kerel Alpinat, kahtlustan et B10-t ja vist oli biturbo, äkki isegi punane... kuid kindlaks eritunnuseks mäletan Saksas paigaldatud polditavat turvapuuri. Keegi sellist autot on ehk kohanud ja teab siinsetest entusiastidest?
Mäletan seda autot. Müüdi Paldiski mnt automüügiplatsil, seal kus nüüd uus G4S maja asub. Millalgi oli see masin ka Carmastersis ja mootor laiali võetud. Seega Valdek oskab ehk masinast midagi täpsemalt rääkida.
Aga oli B10 BiTurbo ja punane?
Viimati muutis xjan, 20 Apr 2021 10:19, muudetud 1 kord kokku.
E9 3.5 Inka, E30 M3 Dinan turbo, E30 M3 Cabrio, E34 ALPINA B10 BiTurbo, E38 ALPINA B12 5.7L, E46 M3, E60 M5 (6-spd), 1M Coupe, Alpina B5 Bi-Turbo...
Ruut
Klubiliige
Postitusi: 2591
Liitunud: 15 Okt 2004 09:54
Asukoht: Harju

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas Ruut »

Punane B10 polditava turvapuuriga kindlasti. Biturbo osas ei mäleta.
CSi, ti, i, RT, TC1, D
Kasutaja avatar
Silwer
Postitusi: 319
Liitunud: 26 Jaan 2006 14:01
Asukoht: TLN

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas Silwer »

Minu arust see polditava puuriga punane Alpina ei olnud bi-turbo. Oli lihtsalt Alpina B10 3,5/1. Mäletan selle auto loendamatute nuppudega elektrilisi recaro istmeid... :)

Eestis oli kunagi B7 Turbo aga see tehnika ei olnud originaal kere peal.
BMW 325i E30 2,7 Turbo Stroker
Kasutaja avatar
xjan
Postitusi: 128
Liitunud: 20 Nov 2016 11:02
Asukoht: Tallinn, Pärnu, Tartu

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas xjan »

Ma leidsin nüüd Alpina-archive lehelt sellise B10 mudeli, mis väidetavalt Soomes. Ma ei mäleta, et oleks kollane puur olnud, aga mine tea, äkki on siis see sama https://www.alpina-archive.com/?p=1691& ... -3-5-1-361
E9 3.5 Inka, E30 M3 Dinan turbo, E30 M3 Cabrio, E34 ALPINA B10 BiTurbo, E38 ALPINA B12 5.7L, E46 M3, E60 M5 (6-spd), 1M Coupe, Alpina B5 Bi-Turbo...
Kasutaja avatar
xjan
Postitusi: 128
Liitunud: 20 Nov 2016 11:02
Asukoht: Tallinn, Pärnu, Tartu

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas xjan »

Auto ajalugu on korralikult köidetud, alates esimesest ostuarvest jne + lisaks olemas hunnik pilte ka viimase 2 omaniku poolt.
27.jpg
27.jpg (1.83 MiB) Vaadatud 5537 korda
29.jpg
29.jpg (1.96 MiB) Vaadatud 5537 korda
08.jpg
08.jpg (1.75 MiB) Vaadatud 6026 korda
05.jpg
05.jpg (2.19 MiB) Vaadatud 6026 korda
07.jpg
07.jpg (2.14 MiB) Vaadatud 6026 korda
Viimasele ka Google tõlge:
The car was delivered on 29 June 1990 from the Alpina factory in Buchloe, the buyer was the general agent Förenade Bil AB, in Malmö and their then owner and CEO - Lars Söderström. It was absolutely fully equipped and cost approx. SEK 825,000 as new. The car was the first of its kind in the country and Förenade Bil was forced to "type the car" in Sweden for expensive money. Thanks to this, later used Biturbos could also find their way here. However, some other brand new Biturbos were never taken in by the general agent, who invested his resources in the M5 model instead.

It was a recession and Förenade Bil had financial problems in 1990. The company was forced to suspend payments in 1991 and then BMW Munich stepped in and took over the company and the responsibility as general agent in Sweden.

The red biturbo was used in part as a "showcar" at Förenade Bil, but was mostly under a blanket in the basement of their classic premises on Ö.Tullgatan in Malmö. However, the Germans did not want an Alpina in the stand and the lawyer who handled the negotiations in connection with the takeover of the company, then sold the car in 1991 to Asplunds Bil (a well-known BMW after-salesman in Jönköpning) - Biturbo had then only rolled approx. 3000 km.

Tommy Asplund was happy to show off his jewel at various events and club meetings during the spring / summer of 1991, but the car remained unsold for a long time (Asplund wanted SEK 800,000 for it!). At the turn of the year 1991-1992, Biturbo had only traveled just under 5,000 km. The first farm owner was Jan Pader from Hindas (Gothenburg) at the beginning of 1992. Think (?) Then that he drove it approx. 25000 km and then exchanged it at Wölkes Bil in Gothenburg, whereupon 1993-07-01 was bought by a real estate guy from Gothenburg named Kenneth Jinden. The car was challenging to visit customers with, Kenneth thought, and he therefore exchanged it at Lison Bil in Hisings Backa (Gothenburg) already after just over a year 1994-09-30 for a "more suitable" 7-series car.

I had seen the car as new at Förenade Bil in Malmö and fell head over heels in love, but at that time I did not have the resources to buy it. However, I had a good idea of ​​where the car was and when it went on sale at Lison Bil in the autumn of 1994, I decided to exchange my red M5 from 1989 for Bitrubo. This happened on 10 October 1994 and it had then rolled approx. 45000 km - ever since then it has been my eye ...!

Ülaltoodud teksti kirjutanud Tord müüs auto 2013 novembris (ls. ca 163000) ja uuesti vahetas auto omanikku 2015 ja siis jälle 2018 (ls ca. 166000) kuniks sattus Taani tänase omaniku kätte, hetkel siis ~168000 km
Viimati muutis xjan, 24 Apr 2021 09:57, muudetud 1 kord kokku.
E9 3.5 Inka, E30 M3 Dinan turbo, E30 M3 Cabrio, E34 ALPINA B10 BiTurbo, E38 ALPINA B12 5.7L, E46 M3, E60 M5 (6-spd), 1M Coupe, Alpina B5 Bi-Turbo...
Kasutaja avatar
Jaks
Klubiliige
Postitusi: 1122
Liitunud: 12 Dets 2007 11:54
Asukoht: L-Virumaa, Kadrina

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas Jaks »

xjan kirjutas: 20 Apr 2021 10:41 Ma leidsin nüüd Alpina-archive lehelt sellise B10 mudeli, mis väidetavalt Soomes. Ma ei mäleta, et oleks kollane puur olnud, aga mine tea, äkki on siis see sama https://www.alpina-archive.com/?p=1691& ... -3-5-1-361
See mis Paldiski mnt. müügis oli samuti kollase puuriga. Seda kas oli tavaline või mitte ka ei mäleta. Hind oli ka suht kosmos mu meelest selle aja kohta. Aga ega need Lootus omega ka mis Eestis müügis olnud pold niisama.
Samas kindlasti on Eestis üks bi-turbo olnud ja kuuldavasti olevat siduri asendamine olnud hulme kuluga ja seega üritati asendada tavalisema.
F25 ja E63
Varuosadeks E24 628 ja E23 osasi.
Kasutaja avatar
xjan
Postitusi: 128
Liitunud: 20 Nov 2016 11:02
Asukoht: Tallinn, Pärnu, Tartu

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas xjan »

Sidurikomplekt maksab ca. 500 EUR. E60 M5 oma on umbes sama näiteks.
https://www.sachsperformance.com/en/clu ... urbo-265kw
E9 3.5 Inka, E30 M3 Dinan turbo, E30 M3 Cabrio, E34 ALPINA B10 BiTurbo, E38 ALPINA B12 5.7L, E46 M3, E60 M5 (6-spd), 1M Coupe, Alpina B5 Bi-Turbo...
Kasutaja avatar
xjan
Postitusi: 128
Liitunud: 20 Nov 2016 11:02
Asukoht: Tallinn, Pärnu, Tartu

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas xjan »

2020 juunis kajastati minu BiTurbot ka Taani autoajakirjas:
LINK koos tõlkega siin: https://translate.google.com/translate? ... 10-biturbo

bilmagasinet.jpg
bilmagasinet.jpg (87.96 KiB) Vaadatud 5923 korda
E9 3.5 Inka, E30 M3 Dinan turbo, E30 M3 Cabrio, E34 ALPINA B10 BiTurbo, E38 ALPINA B12 5.7L, E46 M3, E60 M5 (6-spd), 1M Coupe, Alpina B5 Bi-Turbo...
Kasutaja avatar
Toivoku
Postitusi: 984
Liitunud: 03 Veebr 2005 09:37
Asukoht: Saku
Kontakt:

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas Toivoku »

Ilmselt tollelajal olid pigem tarne probleemid ja teadmatus nendest asjadest, pole küll bmwga seotud aga mul vanematel oli subaru leone ja selle remont oli ulme kallis, bensupump maksis 4000 eeku ja saada ei olnud jne, keegi aidata ei osanud,soovitati zaz eelsoojenduse ahju kütusepumbaga asendada . täna oleks täiesti suva, asendad boschi 044 pumbaga ja annad minna.

Aga alpina on äge sul, just see m30 ja biturbo teeb ta minu arust oluliselt ägedamaks kui v8 mootoriga alpina e34
Autoremont. e34 524td, e32 750il, e21 315, e12 520, e30 325i, Audi Allroad, e39 528i , e39 530d
Arvo
Postitusi: 1345
Liitunud: 09 Sept 2004 08:41
Asukoht: Tartu

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas Arvo »

Toivoku kirjutas: 21 Apr 2021 08:25 Ilmselt tollelajal olid pigem tarne probleemid ja teadmatus nendest asjadest,
OT: Täpselt nii ja konkurents varuosaturul oli ka suht olematu ning eesti inimene oligi tol ajal tunduvalt vaesem kui täna. Aastal 2000 tundusid mulle M20 mootori jupid ka jube kallid ning sai romulatükkidega sageli läbi aetud.

Vaatan, et surveaste on sel mootoril isegi 80ndate lõpu kohta küllaltki madal (7.2:1), huvitav kuidas ta alla 2500 pöörde edasi veab? :roll: Kas mingeid momendigraafikuid on kuskil netiavarustes leida?
E24 635CSi | E10 2002
Kasutaja avatar
xjan
Postitusi: 128
Liitunud: 20 Nov 2016 11:02
Asukoht: Tallinn, Pärnu, Tartu

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas xjan »

Siin üks kunagine Saksa võrdlustest ja artikkel koos dünograafikutega:
E34 M5 vs Alpina B10 BiTurbo vs MB 500E vs Lotus Omega

https://www.bimmerforums.com/forum/show ... amp-Omega)
E9 3.5 Inka, E30 M3 Dinan turbo, E30 M3 Cabrio, E34 ALPINA B10 BiTurbo, E38 ALPINA B12 5.7L, E46 M3, E60 M5 (6-spd), 1M Coupe, Alpina B5 Bi-Turbo...
Kasutaja avatar
Jaks
Klubiliige
Postitusi: 1122
Liitunud: 12 Dets 2007 11:54
Asukoht: L-Virumaa, Kadrina

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas Jaks »

No täna siduri komplekt 500 EUR pole hullu, aga kui ei eksi oli toona kas 40 või 60 000 EEK siduri hind. Ehk täna võiks olla siis 3000 EUR alates 😛
F25 ja E63
Varuosadeks E24 628 ja E23 osasi.
Kasutaja avatar
Silwer
Postitusi: 319
Liitunud: 26 Jaan 2006 14:01
Asukoht: TLN

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas Silwer »

Üllatavalt madal surveaste on sellel bi-turbol. Vaid 7,2. Sealt saaks kenasti pauku ja erksust juurde kui surveaste mingi 8,5-8,8 peale tõsta... :)
Kui ma õigesti mäletan siis oli bi-turbol lisaks tava motronicule veel mingi aju juures aga ega selle ürgaegse elektroonikaga polnud väga võimalust detonatsiooni kontrollida.

*jutt on teoreetiline. Pole mõtet tuunida, kuna see vähendaks vaid auto väärtust ja see tuuning seda tänapäevaseks sportautoks ikkagi ei teeks.
BMW 325i E30 2,7 Turbo Stroker
Kasutaja avatar
xjan
Postitusi: 128
Liitunud: 20 Nov 2016 11:02
Asukoht: Tallinn, Pärnu, Tartu

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas xjan »

4 aju kui ma ei eksi, süüde-kütus-EML-turbo... kusjuures üks on M5 3,6 oma, EML 535i pealt, turbo juhtimiseks Porsche turbo aju jne.
Alpina oma soft sees loomulikult. Huvitava lisana on kapoti all "jumper"-ga võimalik muuta kütusevalikut - 93 või 95 RON

Kangesti meenutab see ALPINA mu teist, DINANi turbotatud S14 kompotti :). Ehe 1990ndate turbovärk e. siiski esmased katsetused ses maailmas.

Naljakas ka, et kuigi arendusse pandi arvestatav hulk raha, siis puudub BiTurbol knock-control ja ei ole ka bypass ventiili. Kui üldse "tuunida", siis need oleks paslik lisada teadjamate soovitusel. Üks aitaks süüdet maha keerata "juhul kui" ja teine aitab turbote elu pikendada ja käiguvahetusel kerget kinnipoomist vältida.
Viimati muutis xjan, 21 Apr 2021 18:50, muudetud 1 kord kokku.
E9 3.5 Inka, E30 M3 Dinan turbo, E30 M3 Cabrio, E34 ALPINA B10 BiTurbo, E38 ALPINA B12 5.7L, E46 M3, E60 M5 (6-spd), 1M Coupe, Alpina B5 Bi-Turbo...
Kasutaja avatar
Silwer
Postitusi: 319
Liitunud: 26 Jaan 2006 14:01
Asukoht: TLN

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas Silwer »

By-pass oleks väga lihtne lisada ja selle lisamine kindlasti hinda autol ei langetaks. Knock control on aga juba keerulisem ja reaalselt pole vast ka vajalik kui surveaste nii väike on ja mingit päris solki bensiinipaaki ei vala.
BMW 325i E30 2,7 Turbo Stroker
Kasutaja avatar
xjan
Postitusi: 128
Liitunud: 20 Nov 2016 11:02
Asukoht: Tallinn, Pärnu, Tartu

Re: BMW ALPINA B10 BiTurbo #049, E34, 1990, xjan

Postitus Postitas xjan »

Enne bypassi lisamise tõsisemat kaalumist küsisin asjassepuutuvate torustike saadavust Alpinast. Nimelt peaks bypassi lisamiseks 2 toru ringi keevitama ja selguski, et neid juppe veel täiesti saada. Seega tellin ilmselt vajalikud jubinad riiulisse ja siis saab alati tagasi täisoriginaaliks muuta kui see soov peaks tekkima. Need torujupikesed maksavad küll ca. 400EUR/tk :)
E9 3.5 Inka, E30 M3 Dinan turbo, E30 M3 Cabrio, E34 ALPINA B10 BiTurbo, E38 ALPINA B12 5.7L, E46 M3, E60 M5 (6-spd), 1M Coupe, Alpina B5 Bi-Turbo...
Vasta